Auhonkylän Hietalan talossa kasvanut Jaana Leena Heikintytär Kähkönen oli erikoinen nainen. Hänestä kehittyi ihmisten auttaja ja parantaja. Mistä hän, luku- ja kirjoitustaidoton sai oppinsa, ei ole tietoa. Olettaa saattaa, että hänellä oli viisaat ja tietäväiset vanhemmat.
Hietalan talo oli vauras ja karjan hoidossa mukana ollut Leena sai elämisen perustaidot käytännön läheisesti. Siihen aikaan liikkui paljon eri ammatin taitajia mm. hieroja- kupparimummoja. Jos kylällä ei ollut lapsenpäästäjä, haettiin naapurikylältä. Ehkä Leena keräsi juuri heiltä tietonsa.
Kalle Junkkarin kanssa 1893 avioitunut Leena muutti asumaan pieneen Hietalasta erotettuun torppaan. Elämä suutarina toimivan Kallen kanssa oli työntäyteistä, ja seitsemän lapsen laumalle leipä piti hakea ympäri pitäjää. Leenasta kehittyi taitava lapsenpäästäjä, ja työtä riitti uskonnollisesti suuntautuneella lestadiolaisalueella.
Niin mökkiin kuin taloon syntyi lapsia ”joka sängelle” eli joka vuodelle. Myös Leena ja Kalle olivat kuuliaisia uskovaisia. Kävivät seuroissa ja kävelivät kesällä sanan kuulolle parikymmentä kilometriä vaarojen ylitse Puolangalle.
Leena ei siis ollut mikään taikamummo vaan oppinsa kerännyt monimuotoinen parantaja.
Kalevalaiset sananparret ja kansanviisaudet ovat kiertäneet sukupolvelta toiselle. Lönnrot kierteli aikanaan salomaita ja Kainuun korpia, noukki sanan sieltä, virkkeen tuolta vikitteli hengen tulla, sanasepon sepitellä. Jaana-Leenan usein käyttämä runonpätkä Kalevalasta on 26. runo.
”Joessa tulinen koski,
koskessa tulinen luoto,
luo’olla tulinen korko,
korolla tulinen kokko:
yöt se hammasta hiovi ,
päivät kynttä kitkuttavi
tulijalle vierahalle,
saavalle käkeävälle.”
Parantaja
Vaarojen keskellä kimmelsi syvävetinen kalaisa Auhonjärvi. Päätalon lapset leikkivät pihalla hippasta. Alma nuorimmainen huuti, vieraita tulee ja juoksi kertomaan Leena äidille, joka ihme kumma sattui olemaan kotona eikä pitäjällä lapsenpäästössä. Naapurin emännän mukana oli pieni tyttö, jonka kasvoja ja koko ihoa peitti rupinen ihottuma.
Leena katsoi tyttöä ja sanoi: ”Nyt lähettiin hoitamaan sinun tauti pois.” Alma pääsi mukaan, vaikka vähän pelotti koko rupikonna! Veneellä soudettiin järven yli ja käveltiin metsässä olevalle lähteelle. Leena riisui lapsen alasti ja koukkasi lähteestä hienoa hiekkaa jolla hän pesi koko lapsen. Hiekka jäi iholle. Lopuksi Leena otti lisää hiekkaa, löi kourallisella lasta rintaan ja supisi:
”Tuoltapa näkkyy tulinen saari,
tulisessa saaressa tulinen sauna,
tulisessa saunassa tulinen kokko…”
Leena antoi vielä lapsen äidille ohjeen, ettei ihoa saanut pestä muutamaan päivään. Joitain aikoja myöhemmin lapselta irtosi rupi levyinä ja paljasti puhtaan terveen ihon.
Näärännäppy
Almalle oli tullut silmiin näärännäppyjä. Ei hän kurkkinut luvattomia, vaikka velipojat niin kiusoittelivat. Leena vei tyttönsä samalle metsälähteelle, jossa oli hoitanut naapurin työn ihottumaa. Leena poimi pehmeää vetistä sammalta, paineli sillä Alman silmiä ja hoki omia loitsujaan. Paraneminen tapahtui, ja Alma uskoi äidillään olevan taikavoimia. Leena hoiti usein kyläläisten silmiä, käänsi ”silmän nurin”, puhdisti pois roskat ja huuhteli keitetyllä vedellä.
Yrttijuoma
Leena käytti taitavasti luonnonyrttejä juomiin, joilla hän paransi sairaita. Alma pääsi äitinsä mukaan kylälle, kun isontalon isännän vatsakivut eivät ottaneet parantuakseen. Leena sanoi Almalle talonpihalla: ”Istu tuohon kivelle ja odota”. Leena katosi metsään ja palasi yrttien kanssa, joista hän keitti rohtoliemen. Isäntä sai neuvon juoda sitä kolmena päivänä. Isännän tauti kaikkosi.
Leenan ruskearuutuisen essuntaskusta löytyi tämän jälkeen aina täysi tupakkamassi. Silloinkin kun kaikesta muusta oli pulaa.
Kuppari
Leena oli taitava kuppari. Paha veri pakkautuu ihmisten ihonalle ja lihaksiin. Kun Leena tuli paikalle, taloissa lämmitettiin kupparisauna, jossa hän teki hoitojaan. Lehmän sarvesta vuoltu alle kymmensenttinen tynkä oli toisesta päästä peitetty eläimen suolella, joka oli kiristetty kuin rumpukalvo. Kalvossa oli pieni viilto, josta voi imeä verta sisälle, kun lämmitetylle iholle tehty viilto avautuu imusta. Veri jää sarven sisälle, kunnes se hyytyy. Sarvi poistetaan ja veri pestään pois. Parhaimmillaan törrötti kymmenkunta sarvea hoidokin selkäpuolella.
Tämä ei vaatinut mitään loitsulukuja. Selvää taitoa koko kuppaus.
Toisin oli, kun kylän lehmät olivat kadonneet metsään. Tultiin hakemaan Leenaa apuun.
”Metsän peitossa ovat”, huokasi Leena ja läksi hakemaan karjaa. Metsästä lehmät juoksivat kotia niin lujaa, että vaahto roiskui suupielistä!
Lapsen päästäjä
Puolangalla oli kunnanlääkärinä juutalaista syntyperää oleva tohtori, joka ei aina arvostanut Leenan kätilötaitoja. Kuuselassa oli synnytys alkanut. Siellä sanottiin, että Leenaa ei haeta. Pitää hakea oikea lääkäri. Tohtori sattui olemaan kalareissulla ja maisteli vapaalla ollessaan mielellään pirtua. Tuiterissa oleva lääkäri saatiin synnytykseen, mutta hän tunaroi niin pahasti, että lapsen napanuora jäi sitomatta.
Leena kotonaan tunsi, että nyt pitää lähteä Kuuselaan emännän vatsan kuntoa katsomaan, kun synnytys on niin lähellä. Perillä Leena toimi omien taitojensa mukaan, sitoi napanuoran lapselta ja valvoi yön lapsivuoteen vierellä.
Tohtori palaa aamulla kalareissulta katsomaan lapsiäitiä, mutta saa vastaansa vihaisen Leenan, joka räpsäyttää verisellä vaatteella tohtoria päin näköä!
Tietäjä
Oli siinä Leenassa jotain vanhanajan tietäjää. Verenseisautus onnistui pelkällä sanomisella ”veri ei tule”.
Mitä lie ollut silloin, kun Leena sattui paikalle auttamaan auto-onnettomuudessa ollutta miestä. Leena sitoi murskaantuneen käden, ja mies kuljetettiin lääkärille. ”Voi perkele, kuka tämän siteen teki”, kiroili ärhäkkä tohtori. Ihmeekseen hän löysi kaikki luut ja suonet potilaan kädestä taitavasti omille paikoilleen laitettuna. Käsi parani entiselleen.
Mehiläismummo
Lapsille suuri ihme oli Leenan mehiläisystävyys. Paljain käsin hän kaivoi heinäpellon reunalta mehiläispesän hunajat. Mehiläiset juoksivat pitkin käsivarsia, mutta eivät pistäneet Leenaa.
Ampiaispesällä tapahtui samanlainen ihme. Pistäjät jättivät Leenan rauhaan.
Innokkaita kykyjenetsijöitä hän vain lohdutti sanomalla: ”Ei teillä ole niin paljon uskoa!”
Isoäitinä Häikiössä
Leena matkasi Yli-Utokselle Alma tyttärensä luokse lapsenpäästäjäksi aina tarvittaessa. Leena-mummo saapui taas maaliskuun kevääseen, kun äidilläni oli kuudes raskaus. Lapsia oli kahdeksan, sillä kaksosia meille siunaantui kaksin kappalein.
Kamarin sivustavedettävässä äitini synnytti. Lattialla nukkui siskoni, tietämättä huoneessa olevasta tapahtumasta. Aamuyön valjetessa Leena herätti hänet katsomaan pikkusiskoa. Äitini sai levätä muutaman päivän. Tomera mummo hoiti taloutta isä-Emilin kanssa ja piti pojankoltiaiset ”herran nuhteessa.”
Ehkä Leena-mummo tartutti meihin käsillä tekemisen taidon. Hänen helliin ja taitaviin käsiinsä me lapsenlapset saimme syntyä.
Piippu
Piippu oli Leenan ystävä ja pahe, vielä kuolinvuoteellakin. Sen hän pyysi käteensä, vaikka ei voinut sitä heikkoudeltaan polttaa. Uskollinen virsikirja toisessa kädessä, Leena pyysi avaamaan ikkunan ja sanoi ”hakijat ovat tulleet”.
Ystävällisen Leenan lämmin hymy säteilee meille vuosikymmenten takaa. Hän oli rauhallinen persoona, auttoi ja tarinoi. Käveli, hiihti yli kairojen ja jakoi sydämensä tarvitseville kupparin pussin uumenista!
Kirjoittaja
Anneli Halme
Lisätietoja
Kansanmusiikki soi Yli-Utoksella
Pyhät pirtit ja piippumassi-konsertti keräsi Yli-Utoksen erätalon täyteen kuulijoita lauantaina 13.7.2013. Musiikkitapahtuman oli koonnut ja ideoinut kansanmuusikko Riikka Jokela (s. 1983). Jokela on valmistunut Joensuun konservatoriosta, ja Yli-Utoksen musiikkitapahtuma oli hänen opinnäytetyönsä.
Pyhät pirtit ja piippumassi -konsertin ohjelman punaisena lankana oli kansanmuusikko Jokelan isoisoäidin Jaana-Leena Junkkarin (1870–1953) elämä. Puolangalla Auhonkylän Hietalan talossa kasvanut Jaana-Leena (o.s. Kähkönen) oli erikoinen nainen, josta kehittyi monitaitoinen parantaja, verenseisauttaja, kuppari ja lapsenpäästäjä eli kätilö. Taitavalle lapsenpäästäjälle riitti töitä lähiseudun runsaslapsissa perheissä ja Jaana-Leenan taidot parantajana kiirivät laajalle.
Jaana-Leenan jälkipolvet innostuivat keräämään tarinoita parantajamummosta ja nämä tarinat kantautuivat myös Riikka Jokelan korviin. Ne inspiroivat häntä kokoamaan kokonaisen konsertin Jaana-Leenan tarinan ja kalevalaisen runolaulannan ympärille. Konsertissa vuorotteli Jaana-Leenan elämäntarinan kerronta, Kalevalan innoittama lausunta ja Jokelan säveltämä, sanoittama ja sovittama musiikki.
Konsertissa kuultiin uutta ja vanhaa kansanmusiikkia, johon vanhat perinnesoittimet antoivat oman yllätyksellisen lisänsä. Vanha suomalainen perinnesoitin jouhikko taipui yllättävän monimuotoiseen soitantaan. Jouhikko on polvien välissä pidettävä jousisoitin, jonka kielet on tehty hevosen jouhista. Sitä käytettiin 1900-luvun alkuun asti etenkin tanssien säestyssoittimena Karjalassa ja Itä-Suomessa. Lystikkäänä rytmisoittimena toimivat lusikat. Tämä soittopeli löytyy joka taloudesta: siihen ei tarvita kuin kaksi ruokalusikkaa, soittajan polvi ja kämmen. Iloinen naputus alkaa kuulua, kun soittaja asettaa lusikoiden kuperat kauhat vastakkain ja alkaa takoa niitä kämmenensä ja polvensa välissä.
Tapahtuman musiikista vastasi pääosin Duo Joveli, jossa soittavat Riikka Jokela ja Veli-Matti Torkko. Musiikillinen skaala oli laaja. Konsertissa kuultiin rekilauluja, kehtolauluja, polkkaa ja inkeriläistä kansanmusiikkia. Duo Jovelin ja Riikka Jokelan lisäksi konsertissa kuultiin Sirpa Heikkisen loitsintaa ja ruotsalaista kansanmusiikkia, jota esitti göteborgilainen Nadja Häikiö Itäsaari.
Konsertin päätteeksi konserttiyleisölle tarjottiin kakkukahvit ja erätalolla oli iloisen kylä- ja sukujuhlan tunnelma. Pyhät pirtit ja piippumassi -tapahtuman järjestäjänä toimivat Yli-Utoksen Häikiön sisarukset, jotka ovat Jaana-Leena Junkkarin lapsenlapsia.
Teksti: Pauliina Rihto
Lähteet
Virkatodistus, Puolangan seurakunnan kirkkoherranvirasto
Kirjoituksen todenperäisyyttä ovat edesauttaneet serkkuni Maria Helena Einontytär Junkkari, veljeni Pentti Häikiö, veljeni Eino Häikiö, sisareni Aune Almantytär Heikkinen ja omat muistoni, sekoittuneena äitini muistoihin omasta äidistään, Leenasta.
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.