Suomen ensimmäinen naispiispa Irja Askola vihittiin virkaansa syyskuun kahdentenatoista päivänä 2010 Helsingin tuomiokirkossa. Askola arvelee, että hänestä on tullut ihmiskasvoisen kirkon symboli.
Irja Askola ottaa minut vastaan hymyssä suin työhuoneellaan Helsingin tuomiokapitulissa Erottajalla. Olemme tehneet sinunkaupat jo sopiessamme tapaamisesta, olemmehan molemmat ”Lauritsalan tyttöjä”. Askola syntyi Lappeenrannassa, mutta muutti kahdeksanvuotiaana naapurikuntaan Lauritsalaan, missä minäkin vietin osan lapsuuttani ja nuoruuttani.
Irja Askola määrittelee itsensä kosmopoliitiksi karjalaiseksi. Yhdeksän vuotta ulkomailla Euroopan kirkkojen konferenssin (EKK) palveluksessa muovasivat Askolaa niin ihmisenä, kristittynä kuin teologinakin. Geneven vuodet vahvistivat häntä piispan virkaan – vaikkei hän sitä silloin tiennyt tai edes salaa ajatellut. Geneven ekumeenisissa piireissä Askola tapasi vahvoja naisia, joista monet tulivat kehitysmaista. Näillä naisilla oli vankka teologinen identiteetti.
Kysyn Irja Askolalta, miten alku hänen uudessa tehtävässään on lähtenyt käyntiin. ”On ollut kiireistä ja kiinnostavaa. Media on ollut työtoverina lähes päivittäin, olen tutustunut hiippakuntaan ja tavannut ihmisiä”, Askola vastaa. Askola kertoo tuntemattomienkin ihmisten pysäyttäneen hänet raitiovaunussa, torilla ja kaupoissa. Monet ovat kertoneet liittyneensä takaisin kirkkoon hänen valintansa jälkeen.
Kaikki eivät kuitenkaan ole naispiispan valintaa hyväksyneet. Askola myöntää, että vihamieliset kirjoitukset ovat satuttaneet. ”Eri mieltä saa olla, mutta meidän on löydettävä tapa, jolla voimme olla puheväleissä myös niiden kanssa, jotka eivät ole samaa mieltä”, Askola sanoo.
Homokeskustelu osoitti, että kirkko kiinnostaa
Toki Ajankohtaisen Kakkosen homoiltakin tulee puheeksi. Irja Askolan mielestä ohjelmasta nousseen kohun perusviesti on, että suomalaista perusoikeudentuntoa on loukattu. Ohjelmassa kyseenalaistettiin homojen ihmisoikeudet. Se että asiasta nousi niin suuri kohu, osoitti Askolan mielestä, että kirkko kiinnostaa ihmisiä. ”Nyky-yhteiskunnassa ihmiset tekevät nopeita siirtoja osoittaen näin mielipiteensä – toiset eroamalla ja toiset liittymällä kirkkoon”, Askola pohtii.
Irja Askolan mielestä kirkon pitäisi nykyistä enemmän olla jäsentensä kirkko, monipuolisempi ja toiminnallisempi. Jumalanpalveluksia pitäisi järjestää eri aikoina, ei pelkästään sunnuntaiaamuisin. Askola toivoo myös, että kirkko selkeämmin kertoisi, mitä hyvää kunkin viikon aikana kirkon piirissä tapahtuu.
”Anna meille jokapäiväinen leipämme”
Toinen ajankohtainen asia, josta keskustelemme, on ruoka. Jokapäiväinen leipä on ihmisarvoisen elämän perusedellytys. YK:n arvion mukaan joka päivä kuolee nälkään 17 000 lasta. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat vetoavat sen puolesta, että Suomen tuleva hallitus kansainvälisessä yhteistyössään edistäisi ruokakriisin ratkaisemista kansainvälisesti. Osana Euroopan unionia Suomella on mahdollisuus toimia aktiivisesti oikeudenmukaisen ja kestävän ruokapolitiikan puolesta.
Irja Askola sanoo, että kirkon pitää ajatella kohtuuelämää myös meidän yhteiskunnassamme. Suomi on tällä hetkellä maailman nopeimmin eriarvoistuva maa. ”Kirkon työntekijöillä on paljon ajantasaista tietoa, josta poliittisten päättäjien olisi hyvä kiinnostua, jotta saisimme syrjäytymiskehityksen edes jonkinlaisiin aisoihin”, Askola toivoo.
Eri elämänrytmit ovat runsaan kahden vuoden aikana kirkastuneet Irja Askolalle. Hän on nähnyt kasvavien tuloerojen tuottavan lisää köyhyyttä. Tarvitaan lisää kohtuutta ja kiitollisuutta siitä, mitä on jo saatu.
”Kohtaan paljon ihmisiä, joiden tarinat kertovat köyhyydestä. Heidän on tehtävä kipeitä valintoja, ja köyhyydestä tuleva häpeä voi estää heitä puolustamasta oikeuksiaan. On vanhus, joka joutuu valitsemaan, ostaako tässä kuussa lääkkeet vai matkustaako tyttären luo jouluksi. Ei kehtaa sanoa, ettei matkarahaa ole. Sitten on eettisesti tietoisia nuoria, jotka ovat oppineet kohtuullisuuden arvon. Köyhyyden rajoilla olevia ihmisiä pitäisi kuunnella – varsinkin päättäjien. He tietävät, missä toimeentulotukijärjestelmän kuopat ovat”, Askola pohtii.
Päättäjät ja köyhyyden kokijat on koottava yhteen. ”Tässä on tehtävä kirkolle. Harva organisaatio käy niin usein ihmisten kodeissa kuin papit ja diakoniatyöntekijät. Seurakunnat voisivat aktiivisesti järjestää poliitikkojen, virkamiesten ja näiden taakankantajien tapaamisia”, Askola lisää.
Niukkuuden aika kiristää myös työmarkkinoita. Tulee irtisanomisia ja väläytellään sekä palkanalennuksia että työajan pidennyksiä. Karuselli ei Askolan mukaan voi jatkua. Piispaa ihmetyttää, mihin kaikki raha menee, vaikka sitä on enemmän kuin koskaan. Hän sanoo, ettei kadehdi päättäjiä, koska näyttää olevan pakko leikata joka tapauksessa, mutta niukkuuden ajan taitava päättäjä leikkaa niin, ettei valtaosa mene köyhimmiltä.
”Köyhien kärsimys loukkaa monen oikeudentajua, ja se syö pienen kansakunnan yhtenäisyyttä. Ratkaisu niukkuuden jakamiseen voi tulla yhteistyöstä.” Askola kehottaa vallanpitäjiä miettimään, mikä tulevaisuuden kannalta on oleellista: hieman hitaammin kasvava yritys vai se, että lisää ihmisiä jää työttömiksi ja kenties syrjäytyy.
Lopuksi siteeraan Irja Askolan runoa:
Että arvostat itseäsi ja omaa osaamistasi
ja teet samoin myös lähelläsi oleville.
Että luot ilmapiirin,
jossa innostus on mahdollista
nauru tervetullutta eivätkä
kyyneleetkään kiellettyjä.
Että työpaikallasi
oppiminen on ilo, ei uhka
kysyminen on siunaus, ei synti
muistaminen on aarre,
ei kahle.
Kirjoittaja
Leena Sorvali
Lisätietoja
Irja Kaarina Askola on suomalainen pappi, runoilija ja Helsingin piispa 1. syyskuuta 2010 lähtien. Hän on myös Suomen ensimmäinen naispuolinen piispa.
Koulutukseltaan Askola on teologian maisteri pääaineena kirkkososiologia. Hänellä on teologisia jatko-opintoja Saksasta ja Yhdysvalloista sekä ekumeeninen leadership-koulutus Tansaniasta. Askola vihittiin papiksi ensimmäisten naisten joukossa vuonna 1988. Tullessaan vihityksi piispaksi 2010 hän oli piispakunnasta ainoa, joka ei ollut teologian tohtori.
Askola on työskennellyt Lohjan elinyhteisö -projektissa 1975, Helsingin yliopistossa kirkkososiologian assistenttina 1975–1981, Seurakuntaopistolla Järvenpäässä 1981–1991, Euroopan kirkkojen konferenssissa Genevessä 1991–1999, Diakonia-ammattikorkeakoulussa 1999–2004, pappina Helsingin Alppilan seurakunnassa 2004, Espoon hiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntasihteerinä ja piispa Mikko Heikan teologisena erityisavustajana 2004–2010 sekä Helsingin hiippakunnan piispana vuodesta 2010. Askola valittiin kirkolliskokousedustajaksi 2004, ja hän on ollut Kirkon ulkoasiain neuvoston jäsen vuodesta 2004.
Askola on kertonut kannattavansa sitä, että kirkko alkaisi siunata homoseksuaalien parisuhteita. Vuonna 2013 hän siunasi lähetystyöhön lähtevän miesparin. Siunaamista seuranneina päivinä kirkosta erosi tavanomaista enemmän ihmisiä Eroakirkosta.fi-palvelun kautta. Askola kannattaa uskontodialogia, mutta ei ole valmis antamaan kirkkotiloja muslimeille käytettäviksi. Hän on tunnettu tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden puolestapuhuja, ja hän sai vuonna 2016 Miina Sillanpään Seuran tunnustuksen työstään tasa-arvon hyväksi. Askola on puolustanut myös turvapaikanhakijoiden oikeuksia ja monikulttuurisuutta.
Irja Askola valittiin 2010 Helsingin hiippakunnan piispaksi ensimmäisenä naisena Suomessa. Hän toimi aluksi akateemisena tutkijana, Seurakuntaopiston konferenssikeskuksessa ja avoimessa akatemiassa Järvenpäässä sekä Euroopan kirkkojen konferenssin toimialasihteerinä. Ennen piispaksi valitsemistaan hän oli Espoon piispan teologinen erityisavustaja. Lue koko teksti Kansallisbiografiasta.
Teokset
•Lähiötä lähellä. Helsinki: Helsingin yliopiston käytännöllisen teologian laitos, 1975.
•Askola, Irja & Huotari, Veikko: Kaupunkilaisen kirkko. Tampere: Kirkon tutkimuslaitos, 1977.
•Jos olet, ole nyt. Helsinki: Kirjapaja, 2006.
•Täysi lautasellinen. Helsinki: Suomen lähetysseura & Kirkon Ulkomaanapu, 2008.
•Tie vie, pyhä kantaa. Rukousta ja runoa kirkkovuoden mittaan. Helsinki: Kirjapaja, 2010.
•Siunaa yhteinen ateriamme. Lautasellinen iloa. Toim. Reetta Meriläinen ja Johanna Pentikäinen.
Kirjapaja 2013.
•Hyvä paha valta. Piispan valta on sanojen ja toiminnan valtaa. Toim. Marjatta Jabe ja Sari Kuusela.
Talentum 2013.
•Pyhän kanssa piilosilla. Kirjapaja 2014
•Armon avara niitty. Piispanpolku 10. Hengellisiä matkakertomuksia. Toim. Jaakko Heinimäki.
Kirjapaja 2015.
•Pöytä katettu kaikille. Kirjapaja 2016
Runokirjat yhdessä Anja Porion kanssa
•Mikä nainen. Helsinki: Kirjapaja, 1985, 9. painos 2008.
•Matkaan naiset. Helsinki: Kirjapaja, 1988, 6. painos 1991.
•Lasinen lapsuus. Helsinki: Kirjapaja, 1990, 3. painos 2004.
Blogit ja kolumnit
•Kotimaa.fi:n, sittemmin Kotimaa24.fi:n blogisti
•Marttaliiton lehden kolumnisti 2004–2005
•Kirkon Ulkomaanavun lehden kolumnisti 1998–2000
•Kotimaa-lehden kolumnisti 1977–1981 ja saarnapalstan kirjoittaja 2003–2004
Palkinnot ja tunnustukset
•Espoo-mitali 2011
•Vuoden Irja 2011
•Vuoden Eeva 2011
•Vuoden nainen 2011
•Cantores Minores -poikakuoron kultainen ansiomerkki 2012
•Helsinki-mitali 2012
•Vuoden puhuja 2012
•Vuoden käyttäytyjä 2013
•Vuoden 50+, Oma Aika -lehden lukijaäänestys 2015
•Miina Sillanpää-seuran tunnustus 2016
•Linnakoski-mitali 2016
Lähteet
Stadin hyvä paimen 18.12.2012.
Helsingin Sanomat 18.12.2012.
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.