Meeri Saarsalmi syntyi Tampereella 18.6.1923 lämpöteknikko Kustaa Saarsalmen ja Amanda Maria Krusellin perheeseen. Hän kirjoitti ylioppilaaksi 1943 ja valmistui pikavauhtia ekonomiksi jo vuonna 1945 ja myöhemmin kauppatieteiden kandidaatiksi Helsingin Kauppakorkeakoulussa. Hän lähti suorittamaan jatko-opintoja Yhdysvaltoihin, missä suoritti ensin MBA-tutkinnon 1951 ja väitteli liiketalouden tohtoriksi (Doctor of Business Administration) vuonna 1955.
Tutkintoja ei kuitenkaan hyväksytty Suomessa. Meeri joutui aloittamaan alusta suomalaisen tohtorin opinnot, mutta hän ei antanut periksi. Hän toimi opiskelujen lomassa liiketaloustieteen assistenttina 1955-1961, lehtorina 1961-1973 ja sekä Liiketaloustieteellisen tutkimuslaitoksen tutkijana.
Kauppatieteiden kandidaatiksi Suomessa hän valmistui 1960, lisensiaatiksi 1967 ja vihdoin kauppatieteiden ensimmäiseksi naispuoliseksi tohtoriksi 1972.
Väitöskirjan aihe oli Consumer purchases of major durables. Seuraavana vuonna hänet nimitettiin Helsingin Kauppakorkeakoulun markkinoinnin apulaisprofessoriksi. Professuuria hän hoiti vuodesta 1980 ja vihdoin 1987 hänet nimitettiin markkinoinnin professoriksi. Tätä virkaa hän hoiti vain viimeiset kolme vuotta ennen eläkkeelle jäämistään eli vuoteen 1990.
Kun tutustuu Meeri Saarsalmen tutkintojen ja työn määrään, ei voi muuta johtopäätöstä tehdä kuin että tässä on sisukas, peräänantamaton nainen. Hän opiskeli tarmokkaasti jo nuoresta alkaen ja vasta vähän ennen eläkkeelle jäämistä hänelle annettiin professorin arvonimi ja professuuri.
Meeri joutui naisena taistelemaan voimakkaasti miesvaltaisessa työyhteisössä asemansa puolesta. Myös hänen Yhdysvalloissa saamansa toisenlainen, jo edistyneempi oppi oli vierasta täkäläisissä piireissä. Hän ei kuitenkaan missään vaiheessa luovuttanut, vaan pysyi sitkeästi talossa.
Olen ollut Meeri Saarsalmen oppilas Kauppakorkeakoulussa jo 60-luvulla suorittaessani kirjeenvaihtajan tutkintoa. 70-luvulla kandiopinnoissani näkyy taas hänen antamansa markkinoinnin cum laude –opinnoista.
Muistan Meeri Saarsalmen tavan luennoida. Hänellä oli erittäin huolellisesti valmistellut materiaalit ja tunnit. Siihen aikaan kirjoitettiin luennoilla muistiinpanoja, monisteita ei ollut, ja hänen materiaalinsa oli erittäin selkeää ja johdonmukaista. Muistan hänet myös vakavana, hieman pedanttina ja etäisenä, mutta eivätpä muutkaan lehtorit tai professorit siihen aikaan olleet oppilaille kovin läheisiä. Hän teititteli meitä opiskelijoita, mikä kuvaa hänen arvovaltaisuuttaan.
Kollegoiden mukaan hän oli myös vaatimaton, ujo ja arka, ehkä nuukakin, vaikka mitään tarvetta hänellä ei siihen vauraana naisena olisi ollut. Hän ei lounastanut talon ravintolassa, vaan hänellä oli kotoa tuodut eväät ja kahvi pullossa sukassa. Ne hän nautti kaikessa rauhassa omassa työhuoneessaan.
Meeri Saarsalmen erikoisala olivat kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät ja kirjaston käyttöön liittyvät tutkimukset. Hän julkaisujensa määrä on laaja. Hän myös ohjasi opinnäytetöiden tekijöitä systemaattisesti. Hän oli myös tunnettu siitä, että hän vaati kurinalaista työskentelyä ja virheetöntä suomen kieltä. Esim. Kauppakorkeakoulun 50-vuotishistoriikki on hänen käsialaansa.
Meeri Saarsalmi oli kirjallisuuden, taiteen ja lasten ystävä. Hänellä ei itsellään ollut perhettä. Hän harrasti vapaa-aikanaan myös sukututkimusta.
Kirjoittaja
Tuulikki Ritvanen
Lisätietoja
Julkaisuja
- Some aspects of the thought underlying higher education for business in the United States, 1955 (väitöskirja)
- Kauppakorkeakoulu 1911–1961: historiikki: opettaja- ja virkailijamatrikkeli, 1961
- Markkinoinnista teini-ikäisille, 1962
- Suomalaisen kuluttajan varainkäytöstä, 1966
- Consumer purchases of major durables, 1972 (väitöskirja)
- Kuluttajan valintateoria ja kysyntätutkimus: approbatur-luentosarja 1975, 1975
- Miten laadin laudatur-tutkielman?, 1975
- Johtamistiede markkinoinnissa: markkinoinnin laudatur-luentosarja, 1975
- Markkinoinnin tutkiminen: markkinoinnin cl-luentosarja, 235D, 1976
- Markkinointitutkimus ja päätöksenteko, 1978
- Markkinoinnin tutkiminen, 1978
- Markkinoinnin toimivuusselvitys: (marketing audit), 1980
- Kuluttajan käyttäytymisen tutkiminen, 1981
- Liiketaloustiede: markkinoinnin harjoitus- ja pienryhmäselvityksiä, 1982
Lähteet
Wikipedia
Aalto-yliopiston arkisto, Ahtola Olli, Uusitalo Liisa
Anttila Mai, markkinoinnin professori, kollega, haastattelu
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.